Ćwiczenia pana Andrzeja

T: Ćwiczenia ogólnorozwojowe dla wszystkich partii mięśniowych.

Trenować można zarówno boso, jak i w butach sportowych. Unikać należy ćwiczenia w skarpetkach. Mogą się one bowiem ślizgać po macie czy podłodze, zwiększając ryzyko bolesnego upadku.

Niewskazane są ćwiczenia tuż po posiłku. Najlepiej odczekać około dwóch godzin, zanim zaczniemy ćwiczyć wraz z dzieckiem. Nic nie stoi również na przeszkodzie, aby krótką sekwencję ćwiczeń wykonać tuż po przebudzeniu, jeszcze przed śniadaniem.

Domowy trening z dzieckiem należy zacząć od ćwiczeń rozciągających wspierających mięśnie. Ich główną zaletą jest to, że nie potrzebujemy do ich wykonania żadnych dodatkowych sprzętów. Oto kilka propozycji:

Podskoki raz na lewej, raz na prawej nodze – to doskonały sposób na poprawę równowagi i koordynacji.
Pajacyki – wykonując to ćwiczenie, maluch jest w stanie rozgrzać jednocześnie bardzo dużą ilość mięśni.
Przysiady – to popularne ćwiczenie znakomicie wzmacnia mięśnie dolnych partii ciała.
Wyścigi wielbłądów – dziecko chodzi na czworakach z wyprostowanymi nogami oraz wypiętymi pośladkami, przestawiając lewą rękę i nogę, a następnie prawą rękę i nogę. Kilka kółek na około pokoju.
Wyścigi raków – maluch opiera się na rękach i nogach brzuchem do góry. Następnie unosi biodra i porusza się w tej pozycji w kierunku mety ustalonej w pokoju.
Gimnastyczny koncert – dziecko siedzi na podłodze, podpierając się z tyłu dłońmi i uginając nogi w kolanach. Następnie podnosi nogi w powietrze i na hasło: „bęben”, uderza piętami w podłogę, a na hasło „pianino” gra na niej palcami u stóp. Aby utrudnić nieco to ćwiczenie, maluch może wystukiwać rytm konkretnej piosenki wskazanej przez rodzica.
Basen na dywanie – dziecko kładzie się na podłodze i udaje, że pływa żabką.
Zabawa w lustro – dziecko wraz z rodzicem siadają naprzeciwko siebie. Najpierw maluch odwzorowuje ruchy mamy lub taty, po czym następuje zmiana. Ćwiczenie to można urozmaicić poprzez wykonywanie różnego rodzaju min. To znakomity sposób na rozwój mięśni twarzy.
Piesek – rodzic staje w szerokim rozkroku, a dziecko biega na czworaka dookoła jego nóg, wykonując ósemki. Kilka kółek w jedną drugą stronę.

Poświęćmy na ćwiczenia około 20 min.

Andrzej Konopla.

 

T : Wzmacnianie m. grzbietu w pozycjach niskich oraz m. stóp.

Przybory: Kijek np. od miotły, mopa. Krzesełko.

1. „Pływanie żabką”– leżenie przodem, nogi wyprostowane i złączone. Na sygnał dzieci unoszą ręce i głowę nad podłogę, wykonują rękoma ruchy jak przy pływaniu żabką: energicznie wyciągają ręce jak najdalej w przód, następnie przenoszą w bok i uginając ręce ściągają je w „skrzydełka”.

2. „Popatrz kijek” – leżenie przodem nogami wyprostowanymi i złączonymi, w dłoniach kijek. na hasło dzieci unoszą ręce z kijkiem nad podłogę i patrzą na rodzica. Na hasło „odpocznij” dzieci kładą kijki na podłodze.

3. „Rybki w stawie” – leżenie przodem na kocykach z nogami wyprostowanymi i złączonymi, ręce ugięte w łokciach i oparte o podłogę, palce rąk skierowane do środka. Na hasło dzieci odpychają się dłońmi od podłogi i ślizgają się po podłodze.

4. „Kwiatek rośnie” – siad skrzyżny, tułów pochylony do przodu, dłonie na podłodze. Na hasło „kwiatek rośnie” dzieci powoli prostują tułów i wyciągają ręce w górę jak najwyżej. Na hasło „kwiatek więdnie” dzieci powoli wracają do pozycji wyjściowej.

5. „Zdmuchnij świeczkę” – siad skrzyżny z rękami ułożonymi w „skrzydełka”, dłonie zaciśnięte w pięści a jeden palec wyprostowany i skierowany do góry jest „zapaloną świeczką”. Na sygnał dzieci obracają głowę w lewo i „zdmuchują” lewą „świeczkę”. następnie skręcają głowę w prawo i zdmuchują prawą „świeczkę”. Na hasło „zapal świeczkę” dzieci prostują po jednym palcu każdej dłoni.

6. „Budowanie domu” – siad skrzyżny z dłońmi na kolanach, plecy wyprostowane, głowa wyciągnięta w górę. na hasło „budujemy dom” dzieci przenoszą ręce w skrzydełka, następnie przenoszą prawą ręką w górę i ustawiają dłoń równolegle do podłogi. Tak samo ustawiają lewą rękę ale z dłonią nad dłonią prawą, przenoszą prawą dłoń nad lewą itd. Budujemy tyle pięter aż dzieci maksymalnie wyciągną ręce w górę. Wówczas rodzic podaje hasło „budujmy dach” – dzieci wyciągają dłonie w górę i łączą palce prawej i lewej dłoni tworząc „dach” nad zbudowanym domem.

7. „Bicie brawa stopami” – siad na podłodze, kolana skręcone na zewnątrz, podeszwy stóp skierowane jedna do drugiej. Na hasło dzieci unoszą stopy nad podłogę uderzają jedna o drugą. Na hasło „stopy odpoczywają” – dzieci wracają do pozycji wyjściowej.

8. „Baletnica” – dzieci siedzą na krzesełkach, czubki palców dotykają podłogi, pięty uniesione. Na sygnał dzieci przestawiają kolejno stopy do przodu, do tyłu i w bok – imitują kroki baletnicy chodzącej na palcach.

9. „Skarpetka” – dzieci na krzesełkach. Na sygnał każde dziecko za pomocą palców stopy przeciwnej stara się zdjąć skarpetkę z jednej nogi, a następnie z drugiej nogi.

W miarę możliwości przećwiczmy wszystkie ćwiczenia. Ćwiczenia wykonujemy wolno i dokładnie. Pozdrawiam.

Andrzej Konopla.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Bez kategorii. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *